Ahogy az évek múltak, a tapasztalatok jöttek, tanárok mentek, könyvek halmozódtak, szépen lassan megfogalmazódott bennem is, mi az amit én szépnek tartok. Nyilván vannak számomra is olyan tetszetős dolgok, amiknek nincs funkciója, egyszerűen csak tetszik és nem tudom mindig megmondani, hogy miért.
Van aminek a színe, van aminek a formája. Próbáltam megérteni saját magam, hisz egy idő után minden embernek, aki a tervezést választja élete központjául, kialakul egy stílusa. Ez a stílus az idők alatt felszedett tanulmányokból, tapasztalatokból, élményekből, utazásokból, évszakokból, életeseményekből és még sorolhatnám milyen hatások által alakul ki. Soha nem állandó, az idők folyamán változó. Néha hirtelen, aztán megint lassul a változás, de mindenképp folyamatos.
A FORMA KÖVETI FUNKCIÓT?
A jó öreg Sullivan, tőle származik ez a mondat, de nem csak ő alkalmazta. Mindenesetre engem is magával ragadott ez a fajta megközelítés.
Amíg a tisztaság és az egyszerűség elvét követtem, soha nem ért meglepetés. Érdekes módon bármely arculati elem élettel telt meg, hogy minden színnek és minden formának megvolt a funkciója, a pontos helye, mérete. Ezzel az elvvel tud a tervező a lehető legkönnyebben érvelni bármely megrendelő előtt. Ha igazi indokkal támasztom alá a működést, az az esetek 100%-ában hat.
"AZ A FORMA BÍR AZ ABSZOLÚT SZÉPSÉGGEL, AMELY A LEGTÖKÉLETESEBB FELHASZNÁLHATÓSÁGOT MUTATJA FEL."
Ez egy alapmondat számomra, amely minden egyes új projekt kezdetén áll. Megrendelőimnek minden projekt kezdetén elmondom, s megindoklom. Az arculat tervezése, számomra nem egyszerűen egy logó készítése.
A logónak azt a formát kell felvenni, amely azok számára tűnik fel pozitívan, akikhez a megrendelőm a portékájával el szeretne jutni. Ez a legfontosabb szempont. De van ezen kívül is feltétele a sikernek. Ugyan „másodrendű“, de mégis lényeges, hogy a megrendelő is szerethesse amit kap. Ezért az előkészítés során figyelembe kell venni azt is, hogy adott cég szívesen tegye le más elé az asztalra vállalkozása arcát.
Mégis maradjunk az alapmondatnál, hogy lássuk mitől szép egy használati tárgy, egy logó, egy arculat. A tökéletességnek nemcsak az a feltétele, hogy a termék vagy szolgáltatás működését teljes mértékben kiszolgálja, hanem az is esszenciális elve, hogy csak olyan tárgyakat állítsunk elő, amely az életünk működését indokoltan megkönnyíti.
Így a feleslegesség, haszontalanság ellentétjei a tökéletességnek. Akkor lesz tökéletes egy tárgy, ha nemcsak azt a funkciót tölti be, amiért előállították, hanem maga a funkció is hasznos a felhasználója számára.
A szükség funkciója nélkül előállított termékek megbontják az ember környezetének harmóniáját.
Bármely termék vagy szolgáltatás, amely előállításában, megjelenésében ezt az elvet követi, összehasonlíthatatlanul eredményesebben fog működni, mint azok, amelyek előállításánál csak egy-egy szempont érvényesül.