Legyen kék.

A kéket valahogy nagyon sokan szeretik. Elég különleges szín, használatuk az egyiptomiakra vezethetők vissza.

Nem szeretném leírni az egész kultúrtörténetét ennek a csodálatos színnek, viszont van egy-két rendkívül érdekes anekdotája.

 

Az egyik egy német szólásra vezethető vissza.

Németül így szól: Blau machen.

Ha pontosan lefordítjuk, azt jelenti, hogy kéket csinálni. Ez pontosan azt jelenti a mai beszélt nyelvben, hogy lustálkodni. Ha ezt egy kicsit vizualizálni akarjuk, akkor könnyen el tudjuk képzelni, hogy valaki fekszik egy réten, virágszár a szájában, és a kék eget nézi. Azaz nem csinál semmit. 

 A története valójában csak hasonlít erre a logikus feltevésre.

 A „kéket csinálni“ kifejezés a színezők szakmájához vezethetők vissza, tehát a szó elsődleges jelentésére.

Régebben a színezés nagyon nehéz fizikai munkát jelentett és ezért bevezették a „kék hétfő“ napot. 

Ezt azért pont hétfőn, mert a színezendő anyagot mindig vasárnap rakták indigóval színezett folyadékba. Ebben a folyadékban hosszú ideig kellett áztatni az ruhát. Hétfőn aztán kivették a gyapjút az oldatból és kiterítették száradni. A kék szín akkor bújt elő, amikor az indigo színanyaga kémiai reakcióba lépett a levegővel.

Ez a száradás sok időt vett igénybe és a színezőfiúk addig vártak és vártak és vártak.. Így alakult ki a mondás, amely egyet jelentett a lustálkodással.

 

Minden színhez kötődik számtalan anekdota és valós történet.

A kék a mai napig azokhoz a színekhez tartozik, amely talán a leggyakrabban bukkan fel grafikai munkáim között. Nem azért mert ez a kedvenc színem. Minden egyes interjú után előveszem azokat a színeket, amelyek az adott igényeket tudja erősíteni. Simán szimbolikája alapján. Így, nagyjából két évtized távlatából lassan statisztikát készíthetnék belőle. Viszont ami feltűnik anélkül, hogy számszerűsíteném: minden olyan szervezet vagy cég, aki önmagát és saját történetét komolyabban veszi mint az átlag, a lehetséges színek körébe szinte mindig bekerül a kék.

 

Nyilván rengeteg árnyalata van. Minden ember más árnyalatot képzel maga elé, amikor hallja a szót: kék.

Jónéhány árnyalatot külön nevesítünk is:

- Berlini kék

- Kobaltkék

- Királykék

- éjkék

- indigó kék

- babykék

- azúrkék

- ciánkék

- tengerkék

- perzsakék

- aquamarin

- ultramarin

- Oxford kék

- párizsi kék

 

és még sorolhatnám.

De ezek közül mégis kiemelnék egyet, ami erősen jellemzi a mai kor levédetni vágyását.

Ez a kék az úgynevezett International Klein Blue, IKB.

 

Yves Klein egy francia művész volt az 50-es, 60-as években. Őt leginkább ennek a színnek az extrém használatáért jegyzik a művészettörténeti könyvek.

1956-ban egy kémikus segítségével sikerült neki a számára legkedvesebb Ultramarint olajszármazékokkal vegyíteni. Ennek segítségével a szín csillogása és mélysége megmaradt és nem lett matt. Innen kezdődik Yves Klein kék korszaka.

Gyakorlatilag egyik úttörője volt a modern festészetnek az által, hogy magán a színen kívül nem deklarált semmit.

Rengeteg kék képet festett, amelyeknek nem adott címet. Halála után özvegye számozta meg őket és keltek el.

Persze ezzel nem múlt el a kék imádat.

Egy idő után anyagokat festett vele, falakat, majd emberi modelleket kent be teljesen ezzel a színnel.

Majd kiállítás alkalmával a modellek a falhoz nyomódva hagytak nyomot maguk után, ami megint csak a szín megtestesülését és eltűnését mutatta be..

 

Nnna… Hát nem tudom. Szerintem ezek nagyon érdekes gondolatok, de meg tudok érteni bárkit, aki azt mondja, hogy ez badarság.

Viszont ez a szín, Az IKB, valami gyönyörű.

A weboldalra látogatók az oldal használatával elfogadják, hogy az cookie-kat használ a böngészési élmény fokozása érdekében.