Na jó. Bár szerintem végtelenül izgalmas, de mégis könnyebb témákra is evezhetek.
Ami olyan nagyon hirtelen eszembe jut, az egy épp aktuális megbízás és az ahhoz kapcsolódó rendkívül divatos szürke szín.
Lehet rajta gondolkodni, hogy miért is lett ennyire divatos.
Na meg hogy mikor megy már ki végre a divatból, hogy egyes házak kívül-belül a szürke rengeteg árnyalatára lesznek mázolva.
Szép, szép, tudom, hogy szép szín.
Hisz egy grafikusnak valóban minden szín szép. Mióta – és ez már elég régóta, ha 20 évet annak számíthatok – a színekkel behatóbban foglalkozom nincs is kedvenc színem, hisz mindegyiket csodálatosnak látom.
De a szürke, az valahogy nagyon semleges.
Biztonságot adó.
Számomra, grafikusként leginkább egy sötétséget és világosságot jelző szín.
Hogy ez pontosan mit is jelent?
Minden képet átfordíthatunk fekete-fehérbe, ezt én még nagyon jól ismerem a régi fekete-fehér tévékből és fényképekből.
Szoktam is mondani, hogy a fekete-fehér képnél nincsen színesebb, hisz a fantáziánkat szabadon engedve bármilyen színt odaképzelhetünk.
De persze ha az ember lánya látta a képet eredetiben, akkor lehet az a fénykép még oly fekete-fehér is, látjuk pontosan a színeket, amiket a valóság ad a jelenetnek.
Visszatérve a világosságra és a sötétségre:
Ha a színes képeket átfordítjuk a szürke árnyalataira, számtanilag meghatározhatjuk adott szín sötétségének mértékét. És ez bizony sokat segíthet munkánk során abban, hogy milyen színeket párosíthatunk egymással.
Na nincsenek ebben sem szabályok, csak a színek törvényei, amit nagyon is érdemes figyelembe venni.
Vegyünk két olyan színt, amit ha átfordítunk fekete-fehérbe, hasonló szürkeértéket kapunk.
Pl egy világosabb narancs színt türkizzel. Ennek a két színnek nagyon hasonló értékei vannak és közvetlenül egymás mellett a szemünk vibrálni kezd. Egyik szín át akar mászni a másikba. Például egy logó színeinek nem nagyon szabad ilyen színeket választani.
De ha azt szeretnéd, hogy a kép, amit alkotsz elkezdjen mozogni, akkor érdemes ilyen értékekkel dolgozni.
Elég sok olyan kép kering a neten, ahol adott formák elkezdenek körkörösen, vagy valamerre mozogni. Itt nemcsak a forma, hanem a színek adják meg a kép dinamizmusát.
Ha két szürkeérték legalább 20%-ban különbözik egymástól, elkezdik egymást jól elviselni. Ilyenkor már nem akarják egymást felzabálni. Hanem elkezdenek nagyon szépen együttműködni.
De ha magát a szürkét akarjuk színnek választani, az mindig biztonságot ad bármely más szín társaként. Viszont figyelni kell arra hogy mennyire sötét az a szürke, amit választunk.
Ha jól választjuk az árnyalatot, akkor csodákat bír művelni más színekkel. Kiemelni, beágyazni, akár kiabáltatni is tud bármely mást.
Viszont hosszan bámulni (ami azt jelenti, hogy évekig bámulni egy ház vakolatát vagy belső falait), benne élni csak akkor tanácsos, ha vannak még körülötte más színek és természetes anyagok. Akkor tud csak igazán élni.
Mielőtt eldöntenénk, hogy egy egész házbelső szürke legyen, próbáljunk egy kis időt tölteni azzal, hogy melyik volt a kedvenc színünk, amikor gyerekek voltunk. Melyik nyaralás volt a legszebb és pozitívan emlékezetes. Idézzük fel azokat a színeket, amik ezekről az élményekről fennmaradtak. Majd kérdezzük meg magunkat, hogy ez szürke volt-e.
Ha igen, akkor nincs mese: lehet minden fal szürke.
Na ennyit, hogy törjem meg a szakmázást… :)